Ось основні компоненти та заходи, які сприяють створенню безпечного освітнього середовища:
1. Фізична безпека: безпека будівель та приміщень: регулярні перевірки стану будівель, пожежна безпека, безпечні евакуаційні шляхи, охорона території; обладнання та інфраструктура: безпечне та якісне обладнання, доступність медичних пунктів, належне освітлення та вентиляція.
2. Психологічна безпека: антибулінгові програми: впровадження заходів протидії булінгу, тренінги для учнів та вчителів, робота з конфліктами; психологічна підтримка: наявність шкільного психолога, проведення регулярних консультацій, груп підтримки; позитивний клімат: створення дружньої атмосфери, де кожен учень почуває себе прийнятим і захищеним.
3. Санітарно-гігієнічна безпека: гігієнічні норми: регулярне прибирання приміщень, забезпечення учнів засобами особистої гігієни, дотримання санітарних норм; харчування: контроль якості харчування, наявність збалансованого меню, дотримання правил зберігання продуктів; медичний контроль: регулярні медичні огляди, профілактика захворювань, швидкий доступ до медичної допомоги.
4. Соціальна безпека: рівний доступ до освіти, недискримінація за будь-якими ознаками, створення інклюзивного середовища для дітей з особливими освітніми потребами; права учнів: ознайомлення учнів з їхніми правами, створення умов для їх реалізації; взаємодія з батьками: регулярні зустрічі з батьками, залучення їх до освітнього процесу, співпраця для вирішення проблем.
5. Інформаційна безпека: цифрова грамотність: навчання учнів та працівників основам безпеки в інтернеті, правила користування соціальними мережами; захист даних: захист персональних даних учнів і працівників, використання безпечних освітніх платформ.
6. Правове забезпечення: закони та нормативи: дотримання законодавства, внутрішні правила та регламенти закладу освіти; правове виховання: ознайомлення учнів з основами права, їх правами та обов'язками.
Умови воєнного стану вимагають особливих заходів для забезпечення безпечного освітнього середовища. Це включає створення та облаштування укриттів, проведення регулярних навчань з реагування на небезпеки, надання психологічної підтримки учням і працівникам, оперативне інформування про загрози. Важливо також співпрацювати з місцевими органами влади та громадськими організаціями для координації дій і підтримки. Важливо також пам'ятати, що безпечне освітнє середовище в умовах воєнного стану вимагає постійного моніторингу, оновлення заходів безпеки та гнучкості в реагуванні на ситуації, які постійно змінюються.
Не давайте нікому своїх паролів.
Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.
Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.
Повідомляйте про ситуації в інтернеті, які вас непокоять (погрози, файли певного місту, пропозиції).
Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.
Не діліться своїми фото з незнайомцями.
Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).
Не викладайте фото квитків, на яких видно штрих-код чи QR-код.
Не завантажуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.
Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.
Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).
Не відкривайте листи-спам, вони можуть містити віруси.
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
Лист МОН України від 14.08.2020 № 1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)”
Наказ МОН України від 28.12.2019 № 1646 “Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”
Наказ МОН України від 26.02.2020 № 293 “Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти”
Лист МОН України від 29.01.2019 № 1/11-881 “Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)” від 18 грудня 2018 р. № 2657-VІІІ”
Указ Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»
Постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»
Наказ МОН від 20.03.2020 №420 “Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293”
Лист МОН від 28.10.2014 № 1/9-557 “Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей”
Лист МОН від 02.10.2018 №1047 “Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами”
Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 “Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству”
Лист МОН від 29.01.2019 № 1/11-881 “Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)” від 18 грудня 2018 р. №2657-VIII”
Кодекс Безпечного освітнього середовища (методичний посібник)
Лист МОН України від 26 липня 2022 р. № 1/8462-22 “Про оптимізацію виконання заходів з підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану”
Лист ДСНС від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 “Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти”
Лист МОН України від 26.05.2014 № 1/9-266 "Про використання Методичних матеріалів «Вимоги безпеки для учнів під час канікул”
Лист МОН України від 30.07.2014 № 1/9-385 “Методичні рекомендації для проведення бесід з учнями загальноосвітніх навчальних закладів з питань: уникнення враження мінами і вибухонебезпечними предметам, поведінки у надзвичайній ситуації”
Закон України Про охорону праці
Закон України Про дорожній рух
Закон України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення
Кодекс цивільного захисту України
Наказ МОН України від 15 серпня 2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України
Наказ МОН України від 26.12.2017 року №1669 Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти
Наказ МОН України від 18 квітня 2006 року № 304 “Про затвердження Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладах, установах, організаціях, підприємствах, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України”
Наказ МОЗ України від 25.09.2020 року №2205 Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти
Наказ Міністерства праці та соціальної політики України (Комітет по нагляду за охороною праці) від 29 січня 1998 року (редакція від 01.09.2017) “Про затвердження Положення про розробку інструкцій з охорони праці (ДНАОП 0.00-4.15-98)”
Наказ Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року №15 (редакція від 14.04.2017) “Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою”
Наказ МОН України від 16 травня 2019 року №659 “Про затвердження Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися із здобувачами освіти під час освітнього процесу”
Лист МОЗ України від 29.03.2018 року № 111-01/89 Щодо медичних довідок для відвідування закладів освіти
Лист МОН України від 11.09.2020 року № 1/9-522 Щодо недопущення погіршення умов харчування
Лист МОН України від 24.09.2020 року №1/9-539 Щодо окремих питань відвідування ЗЗСО учнями, які перебували на самоізоляції
Лист МОН України від 12.02.2021 року № 1/9-65 Щодо невідкладних заходів, спрямованих на збереження здоров'я дітей та належну організацію освітнього процесу
Лист МОН України від 22.02.2021 року № 1/9-90 Щодо запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 та запровадження нових обмежувальних протиепідемічних заходів
Постанова головного державного санітарного лікаря № 10 від 6.09.2021 року Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)
Постанова Кабінету міністрів України від 22 березня 2001 року №270 “Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру”
Рекомендації Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року “Методичні рекомендації для проведення атестації робочих місць за умовами праці”